Sivukartta

*Osta tuotteita osoitteessa:
www.kookosravinto.fi
ja tutustu koko tuotevalikoimaamme.

Tietoa tieteellisistä tutkimuksista, jotka osoittavat kookosöljyn terveellisyyden ruokarasvana

 

Turun yliopiston uutinen tuoreesta suomalaisesta tutkimuksesta


Perjantaina 20. huhtikuuta 2007 kello 12 esitetään Turun yliopistossa Arcanumin luentosalissa 1 (Vatselankatu 2) julkisesti tarkastettavaksi fil. maist. Saska Sammeli Tuomasjukan väitöskirja "Strategies for reducing postprandial triacylglycerolemia" (Aterianjälkeisen lipemian alentaminen). Virallisena vastaväittäjänä toimii prof. Tom Sanders (Kings College London) ja kustoksena prof. Heikki Kallio.

Ohessa seloste väitösaiheesta.

_ _ _ _ _

Ravinnon kova rasva alentaa veren rasvapitoisuuksia

Ravinnon sisältämä kova rasva voi vaikuttaa edullisesti joihinkin sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin. FM Saska Tuomasjukan väitöstutkimuksessa todettiin, että veren rasvapitoisuus aterian jälkeen on merkittävästi matalampi silloin, kun aterian rasva on tyydyttynyttä. Aterian jälkeen verestä mitattu runsas rasvapitoisuus on äskettäin todettu tärkeäksi sydän- ja verisuonitautien riskitekijäksi. Kohonnut verenkierrossa oleva rasvan määrä todennäköisesti edistää sepelvaltimoiden ahtaumien syntyä. Hyvin pitkäketjuiset rasvahapot, joilla on korkea sulamispiste, alensivat plasman rasvapitoisuutta erityisen paljon.

Myös kolesteroli pysyy kurissa

Jo aiemmin on tiedetty, että kaikki kova rasva ei ole haitallista. Esimerkiksi suklaassa ja eläinrasvoissa runsaana esiintyvä tyydyttynyt steariinihappo itse asiassa laskee kolesterolipitoisuuksia. Tuomasjukan väitöskirjassa tehtiin ensimmäistä kertaa yhteenveto ravinnon erilaisten rasvojen vaikutuksista veren rasvapitoisuuksiin. Yli 50 eripituisen tutkimuksen yhteenveto osoitti, että pitoisuudet ovat ylimmillään tyydyttymättömiä rasvahappoja sisältävän aterian jälkeen. Hetkellisesti korkeimmat pitoisuudet syntyivät öljyhaposta, jota on runsaasti esimerkiksi oliiviöljyssä ja rypsissä. Nopeasti imeytyvä hiilihydraatti voi edelleen suurentaa huippuarvoja.

Tuloksia ei voi kuitenkaan tulkita siten, että tyydyttymätön rasva olisi epäterveellistä. Vaikutukset muihin riskitekijöihin on myös huomioitava. Steariinihapon kohdalla huolta aiheutti havainto sen taipumuksesta tuottaa verenkiertoon hyvin pieniä rasvahiukkasia, jotka saattavat edistää sydän- ja verisuonitauteja.

Steariinihappo imeytyy hyvin mutta hitaasti

Pitkäketjuisten tyydyttyneiden rasvahappojen edulliset vaikutukset on aiemmin selitetty niiden huonolla imeytymisellä. Tuomasjukan tutkimuksessa mitattiin tämän johdosta erään runsaasti steariinihappoa sisältävän synteettisen rasvan imeytyminen ja havaittiin, että steariinihappo imeytyi normaalisti. Kyseinen tuote on äskettäin hyväksytty EU:ssa vähäenergiseksi rasvakorvikkeeksi, yhtenä perusteena nimenomaan sen sisältämän steariinihapon heikko imeytyminen. Tutkijat esittävätkin tuotteen ravintoarvon uudelleen arviointia.

Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä elintarvikkeita tai ruokavalioita, jotka ehkäisevät sydän- ja verisuonitautien etenemistä. Veren rasvapitoisuus pysyy kurissa, kun ruokavalio sisältää kohtuullisesti rasvaa (35 - 40 prosenttia kaikesta energiasta), josta osa voi olla steariinihappoa, ja runsaasti hitaasti imeytyvää hiilihydraattia. Erityisesti riskiryhmät kuten lihavuudesta tai 2-tyypin diabeteksestä kärsivät henkilöt voisivat hyötyä tämän kaltaisesta ruokavaliosta.

 

  

Turun Sanomien uutinen  suomalaisesta tutkimuksesta vuodelta 2005:

Kotimaa 13.2.2005 3:01:41


Voi luultua parempaa  kolesteroliarvoille

Kookosrasva ja voi saattavat olla aiemmin luultua terveellisempiä kolesteroliarvojen kannalta, ilmenee tuoreesta väitöskirjatutkimuksesta.

Proviisori Anna von Bonsdorff-Nikander on tutkinut menetelmää, jossa kolesterolia alentavia kasvisteroleita lisätään elintarvikkeisiin öljyn ja veden seoksessa. Hän on havainnut, että myös seoksessa käytettävän rasvan laatu vaikuttaa kolesterolin imeytymiseen.

Tutkijan mukaan keskipitkäketjuiset rasvahapot voivat vähentää kolesterolin imeytymistä tehokkaammin kuin pitkäketjuiset rasvahapot. Ero liittyy imeytymisprosessiin ohutsuolessa.

Keskipitkäketjuisia rasvahappoja on etenkin trooppisissa öljyissä kuten kookosrasvassa. Kotoisista tuotteista niitä on jonkin verran ainakin voissa. Sen sijaan esimerkiksi ruokaöljyn rasvahapoista keskipitkäketjuisia on vain viisi prosenttia.

Julkaistu 13.2.2005 3:01:41

 

 

Hyvä englanninkielinen kirjoitus kookosöljystä on Weston A. Price-säätiön sivuilla: 

A New Look at Coconut Oil.   Mainitut sivut ovat muutenkin ravitsemustiedon aarreaitta.

 

Kookosöljy on maailman terveellisin öljy!

Näin sanoo tri Bruce Fife, naturopatian tohtori ja kirjan "Coconut oil is the healthiest oil on earth" tekijä. Nykyinen tutkimus näyttää tukevan tätä rohkeaa lausuntoa. Kookosöljyä, jota aiemmin syytettiin kolesterolitason nostamisesta, lääkärit itse asiassa käyttävät nykyään monenlaisten vaivojen hoidossa. Kliiniset tutkimukset ovat osoittaneet, että kookosöljyllä on bakteereja ja viruksia torjuvia vaikutuksia, ja sitä käytetään nykyään jopa AIDS-potilaiden hoidossa. Filippiineillä viime vuonna tehdyt tutkimukset osoittivat, että kookosöljy todellakin vähentää AIDS-potilaiden viruskuormaa.

 

Lauriinihappo

Avainasemassa kookosöljyn terveellisessä koostumuksessa on keskipitkä-ketjuinen lauriinihappo, jota se sisältää runsaasti, jopa yli 50%. Ainoa muu huomattava lauriinihapon lähde luonnossa on äidinmaito. Tri Jon J. Kabara Michiganin valtion yliopistosta sanoo: "Koskaan aiemmin ihmiskunnan historiassa ei ole ollut niin tärkeää korostaa lauriinihapon tärkeyttä. Kookosöljyssä olevat keskipitkä-ketjuiset rasvat ovat samanlaisia kuin äidinmaidon rasvat ja niillä on sama ravitsemuksellinen merkitys."

(Katso: HEALTH OILS FROM THE TREE OF LIFE (NUTRITIONAL AND

HEALTH ASPECTS OF COCONUT OIL) osoitteessa www.coconutoil.com/John%20Kabara.pdf

 

Tri Mary Enig, ravintotieteilijä ja biokemisti ja yksi maailman johtavista rasvojen ja öljyjen asiantuntijoista, sanoo edelleen: "Suunnilleen 50% kookosöljyn rasvahapoista on lauriinihappoa. Lauriinihappo on keskipitkä-ketjuinen rasvahappo, jolla on hyödyllisenä lisäominaisuutena se, että se muuntuu elimistössä monolauriiniksi. Monolauriini on bakteereja, viruksia ja alkueläimiä torjuva monoglyseridi, jota elimistö käyttää tuhoamaan lipidikuorisia viruksia, kuten HIV, herpes, sytomegalovirus ja influenssa, erilaisia taudinaiheuttajabakteereja kuten listeria monocytogenes ja helicobacter pylori sekä alkueläimiä kuten giardia lamblia. Jotkut tutkimukset ovat myös osoittaneet vapaalla lauriinihapolla olevan joitakin antibakteerisia ominaisuuksia."

(Katso Coconut: In Support of Good Health in the 21st Century .

 

Politiikka trooppisia öljyjä vastaan

Miksi kookosöljy sai sellaisen pahan maineen menneisyydessä? Kuitenkin valtaosa tutkimuksista, jotka tukevat kookosöljyn terveellisyyttä, on ollut tiedossa jo pitkään. Vastaus on: politiikka ja talous. Kookosöljy oli yhteen aikaan hyvin yleisesti käytössä USA:ssa leipomisessa, paistamisessa, jälkiruoissa ja popcornia valmistettaessa. Mutta 1980-luvulta alkaen eräät hyvin voimakkaat ryhmät mukaan lukien Amerikan Soijapapuyhdistys (ASA), Maissintuottajien yhtymä (CPC) ja Center for Science in the Public Interest (CSPI) alkoivat järjestelmällisesti tuomita kaikkia tyydytettyjä rasvoja. Valheellista tiedettä käytettiin yleisön vakuuttamiseksi siitä, että KAIKKI tyydyttyneet rasvat ovat epäterveellisiä, vaikka tosiasiassa tyydytetyt rasvat, joissa on paljon keskipitkäketjuisia rasvahappoja, kuten lauriini, ovat hyvin terveellisiä. Näitä organisaatioita tuki USA:n lääkelaitos FDA, jonka henkilökunnasta monet ovat lähtöisin ja monet palaamassa kasvisöljyteollisuuteen. Tuloksena oli, että useimmat ihmiset siirtyivät kasvisöljyihin ja lauriinihapon pääasiallinen saanti trooppisista öljyistä loppui. Maat, joista nämä trooppiset öljyt tulivat, pääasiassa Malesia ja Filippiinit, olivat liian köyhiä vastaamaan näihin valheellisiin väitteisiin sijoittamalla suureen mainoskampanjaan. Vasta äskettäin trooppisten öljyjen terveyshyödyt ovat alkaneet tulla julkisuuteen. Suuri määrä tätä tutkimusta on nähtävänä nettisivuilla www.coconut-info.com

 

Rasva, joka aikaansaa painonlaskua??

Eräs uskomaton piirre kookosöljyssä on, että vaikka se on rasvaa, se itse asiassa edistää painon laskua!! Syy on jälleen sen sisältämissä keskipitkäketjuisissa rasvahapoissa. Nämä rasvahapot eivät kierrä verenkierrossa kuten muut rasvat, vaan menevät suoraan (porttilaskimoa pitkin) maksaan, jossa ne heti muutetaan energiaksi, kuten hiilihydraatit. Joten elimistö käyttää kookosöljyn rasvaa energian tuotantoon eikä rasvan varastointiin. Kookosöljyn keskipitkäketjuiset rasvahapot myös nopeuttavat aineenvaihduntaa ja polttavat nopeammin kaloreja ja siten auttavat painon pudotusta.

(Suomentanut Iikka Saarinen)

 

 

 

 




VIRILO-neitsyt- kookosöljyn on riippumaton luonnonmukaisen
tuotannon valvontakeskus
(Imo-DE-Öko-Kontrolstelle) 
hyväksynyt luonnonmukaisesti
tuotetuksi tuotteeksi ja sille on
myönnetty BIO -merkki. Lue lisää